Karel Pajma
Karel Pajma (*1979) na svých geometrických kresbách ukazuje, jak se něco původně zcela jednoduchého – rovná čára – může měnit ve tvary, které nakonec udivují svou složitostí. Kde se vzaly všechny ty hladce zprohýbané křivky a kruhové formy, když autor celou dobu opravdu nedělal nic jiného než to, že rýsoval podle pravítka?
Karel Pajma obvykle vysvětluje, že jeho vysoce rozvinutá prostorová představivost může být odkazem dědečka, který byl učitelem deskriptivní geometrie. A když chce přesvědčit o tom, že křivky se při dobře zvoleném úhlu pohledu opravdu dají rozložit na rovné čáry, neváhá pro to vytvořit jednoduché modely z papíru a napjatých provázků.
Od jednobarevných kruhových kompozic, se kterými začínal okolo roku 2005, se Pajma postupně propracoval ke vzdušným, barevně odstíněným a obdivuhodně rozvrženým architekturám. Rýsuje je v tak vysokém soustředění, že se této práci může vždy jen po omezenou dobu, aby se duševně příliš nepřepínal. A je až překvapující, do jaké míry jeho kresby mohou někdy připomínat – i když bez vědomého záměru – meditativní geometrické obrazce, které známe například z tradice kreseb spiritistických médií.